вівторок, 2 грудня 2014 р.

Українська література 6 клас.

Українська література
6 клас

Тема. Пісні літературного походження. «Ще не вмерла
           України…» П.Чубинського і М.Вербицького –           національний гімн нашої держави.Цілі:-ознайомити учнів із відомостями з теорії літератури: пісні літературного походження;-висвітлити інформацію про авторів гімну;-опрацювати історію створення гімну;- вдосконалити спів гімну;-розвивати уміння виразного читання; співу;-виховувати почуття патріотизму, гордості за свою державу.Очікувані результати:
-розуміє і вміє пояснити специфіку пісень літературного походження;- переказує  історію створення гімну України;- читає та співає пісню напам’ять;
- висловлює судження про значення гімну в житті народу.Тип уроку . Урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення уроку: Бінарний урок (українська література і музика).
Обладнання. Підручник «Українська література» 6 клас  (О.Бандура);
Аудіозапис Гімну України.Хід урокуІ. Організація учнів до уроку.ІІ. Актуалізація опорних знань.Бесіда за питаннями:-Як складалися пісні? Хто були їх авторами?-Чи свідчить пісня про культурний рівень народу?- Як пояснити народну мудрість «Пісня ні добру, ні в злу годину не покидає людину»?ІІІ. Оголошення теми та цілей уроку.     Учитель оголошує тему, цілі уроку;      учні записують тему в зошит.ІV. Вивчення нового матеріалу.1.Епіграф уроку (записано на дошці, учні записують у зошити).«Своїм походженням і суттю своєю пісня є мистецтвом загальнонародним; незалежно від того, авторська чи анонімна, вона орієнтована на масове сприйняття і засвоєння». Іван ФранкоПояснення епіграфа учнями (доповнює вчитель).2. Теорія літератури.Пояснення терміна «літературні пісні», визначення різниці між народними та літературними піснями.Термін «гімн».Літературні пісні – це пісні, які створені конкретним автором.Гімн – (з гр. мови) урочиста пісня.  Державний, церковний гімн виконують під час певних урочистостей, важливих подій, спортивних змагань.3. Слухання грамзапису гімну України у виконанні Олександра Пономарьова.-Які почуття викликає у вас гімн?4. Метод випереджувального навчання: Учень 1: «Розповідь про автора гімну Павла Чубинського». Додаток 1. Учень 2: «Розповідь про композитора гімну Михайла Вербицького». Додаток 2. Учень 3: «Розповідь про історію написання пісні-гімну». Додаток 3.5. Робота з підручником.Читання вірша П.Чубинського виразно вголос.Читання індивідуально мовчки.6. Робота над текстом:Тема: Відтворення прагнення українців жити у волі; захищати свій край від будь-яких ворогів.Ідея: Віра оборонців рідної землі у неминучу перемогу над ворогом, цілеспрямованість українців.Основна думка: Тільки той народ може перемогти ворога, подолати будь-які труднощі, який має силу, мужність, витримку, взаємодопомогу, віру в досягнення своєї мети.Жанр: громадянська лірика, пісня-гімн.Художні особливості твору:-звертання: «браття-українці», «браття»;-метафори: «усміхнеться доля», «Чорне море усміхнеться», «Дніпро зрадіє», «доленька доспіє»;-порівняння: «згинуть наші воріженьки, як роса на сонці»;-повторення: «браття», «воля», «доля, доленька».Аналіз твору за питаннями:-         Чому борці за Україну були впевнені в своїй перемозі?
-         Як ви розумієте слова «Згинуть наші вороженьки, як роса на сонці»?
-         Що потрібно зробити, щоб ворог не зміг поневолити нашу землю?
-         Чим ми можемо бути корисними для рідного краю?
-         Чому, читаючи цей твір, ми хвилюємося і водночас пишаємося ним?
V. Закріплення вивченого матеріалу.Тестові завдання за змістом твору. Додаток 4.Примітка:За кожну правильну відповідь – 1 бал.VІ. Підсумок уроку.
 Виконання гімну  у супроводі фонограми.VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити пісню-гімн напам’ять.Свої сині гориОстатнії… бо вже взялиІ поле, і море.Хіба не пророчо? Хіба не геніально? З якою вдячністю читаю слово -реквієм:О друже мій добрий! друже незабутній!Живою душею в Украйні витай…А як обнадійливо, впевнено, бажано:Встане правда! встане воля!        …Першою встала молодь. Усі повинні усвідомити: у незалежній Україні народилося і підросло нове покоління, яке вже не має рабської душі, яке знає правдиву історію і розуміє, що за Україну треба боротися. Хто як може: розумом, словом, зброєю, молитвою… Дорога розумна молоде! Як мені, учительці із двадцятирічним стажем, потрібно багато вчитися у тебе,  перейняти впевненість, прагнення до торжества правди, справедливості, свободи. Моє покоління все розуміє, усвідомлює, але завжди вагається, зволікає. Сьогодні ви -  попереду, а старші наслідують вас. Майдан уособлює в собі всі мрії і прагнення українців. Ми маємо героїв, яких увіковічнила історія: вірменин Сергій Нігоян, білорус Михайло Жиздневський, українці Юрій Вербицький та Роман Сеник. Це Герої України. Вони сповняли заповіт Тараса Шевченка: «Вставайте, кайдани порвіте», бо були твердо переконані: «В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля», адже усвідомлювали: «Нема на світі України, немає другого Дніпра»…  Але ми не хочемо більше крові! Як же нам оберегти цвіт своєї держави і не втратити Україну?І знову я шукаю шляхів до правди у Шевченка. Та де ж, як не в «Посланні…» до нас усіх, він міг зібрати такі прості і водночас настільки мудрі та необхідні  сьогодні слова:Схаменіться! будьте люди,Бо лихо вам буде.***Полюбіте щирим серцемВелику руїну,Розкуйтеся, братайтеся…***Обніміться ж, брати мої,Молю вас, благаю!         Вдумаймося в пророчі слова геніального Кобзаря, читаймо його твори, бо ця виняткова особистість з’явилася в Україні не просто так, а з великого Божого провидіння, щоб стати на захист української нації, розбурхати уми й серця всього народу, як сучасників, так і наступних поколінь.

Немає коментарів:

Дописати коментар